ŠACHOVÁ LEKCE: Hlavní zásady zahájení
Cílem zahájení je co nejrychlejší dosažení aktivního a harmonického rozmístění sil pro střední hru a někdy i koncovku. Zahájení je první fáze partie a má stejný význam jako střední hra a koncovka. První plán hry se stanovuje po vyjasnění situace pěšců v centru.
Základním zákonem zahájení je:
A) Vývin figur bez slabin
B) Boj o centrum
C) Pěšcová struktura
ad A) VÝVIN FIGUR má být:
1. rychlý
2. úplný
3. aktivní
4. harmonický
5. plánovitý
Ad1) Rychlost vývinu
Každým tahem vyvíjíme další figuru.
1.e4 e5 2.Jf3 d6 3.Sc4 Sg4 4.Jc3 h6? 5.Jxe5! Sxd1?? 6.Sxf7+ Ke7 7.Jd5# Légalův mat – kombinace by nebyla možná, kdyby černý hrál ve 4.tahu nějaký rozumný vývinový tah, např.Jf6
PŘEHRÁT PARTII
Nevyvinujeme předčasně dámu tak, aby byla napadána soupeřovými figurami a tím ztrácela tempa. (Př.: 1.e4 d5 2.exd5 Dxd5 3.Jc3, tempo je jednotka rychlosti vývinu).
Morphy,P – Konzultující, Paříž 1858
1.e4 e5 2.Jf3 d6 Philidorova obrana. Dnes se již hraje zřídka Nedostatkem tahu d6 je to, že černý nebojuje o centrum a zároveň uzavírá dráhu střelci f8, 3.d4 Sg4? Toto nepřímé krytí pěšce e5 vazbou jezdce f3 je jen ztrátou tempa. 4.dxe5 Sxf3 Vynuceno 4…dxe5 5.Dxd8 Kxd8 6.Jxe5 se ziskem pěšce. 5.Dxf3 dxe5 6.Sc4 Jf6? Kryje hrozbu matu, ale přehlíží dvojí úder. 7.Db3! De7 [7...Dd7 8.Dxb7 Dc6 9.Sb5] 8.Jc3! Bílý opovrhuje pěšcem a pokračuje v rychlém vývinu. Černá dáma na e7 narušuje harmonii, protože překáží střelci ve vývinu. Proti silnému soupeři by jistě Morphy zahrál 8.Sxf7+! Kd8 (8...Dxf7 9.Dxb7+-) 9.Dxb7 Db4+ 10.Dxb4 Sxb4+ 11.c3 Sc5 12.Sg5 Jbd7 13.Jd2 Vf8 14.Se6 h6 15.Sxd7 hxg5 16.Sc6 Vb8 17.Jf3 Vxb2? 18.0–0–0+ 1:0 Tenk-Egert, Brno 1930] 8...c6 Černý kryje pěšce, ale dále se opožďuje ve vývinu. 9.Sg5 Náskok ve vývinu je hrozivý. Bílý získal velký náskok ve vývinu, černý zase zaostal ve vývinu a stojí pasivně. 9…b5? Chce zahnat nepříjemného střelce a pak nějak dokončit vývin, ale… 10.Jxb5! Kombinace a zároveň i potvrzení hlavního závěru z vývinu: máme-li náskok ve vývinu, otevřeme hru i za cenu obětí! 10...cxb5 11.Sxb5+ Jbd7 12.0–0–0! Bílý uvedl krále do bezpečí a zároveň dal věž na volný sloupec, navíc s hrozbou braní na d7. Ukazuje se jak účinné jsou vazby střelců. 12…Vd8 Do boje již zbývá jen zapojit věž z h1 – měla by jít na sloupec d. 13.Vxd7! Vxd7 14.Vd1 Je rozhodnuto. Černý nemá dost sil k obraně. Závěr bude kouzelný. 14…De6 15.Sxd7+ Jxd7 16.Db8+!! Jxb8 17.Vd8# 1–0
PŘEHRÁT PARTII
Ad2) Úplnost vývinu
Ad 3) Aktivita a souhra jsou hlavními principy šachu.
Jezdce zpravidla vyvinujeme do centra, co nejblíže soupeři (na kraj šachovnice jen výjimečně a je-li to zdůvodněné).
1.e4 e5 2.Dh5 Jc6! 3.Sc4 g6 4.Df3 Bílý stále něčím hrozí, ale černý správně spojuje obranu s vývinem. 4…Jf6 5.Db3 Jd4! 6.Dc3 [Po 6.Sxf7+? Ke7 7.Dc4 b5!–+ztratí bílý střelce.] 6...d5! 7.Sxd5 Jxd5 8.exd5 Sf5 9.d3 Sb4!–+ a černý vyhraje.
PŘEHRÁT UKÁZKU
Ad 4) Harmonie vývinu:
Figury mají být v souhře, navzájem se krýt a doplňovat se, ne si překážet.
Ad 5) Plánovitost vývinu:
Jakmile se vyjasní situace pěšců v centru, stanoví se první plán hry a vývin se dokončí v jeho duchu (týká se hlavně vývinu věží). Do stanovení plánu hry děláme pokud možno přirozené tahy a současně se snažíme brzdit vývin soupeře. Pochopením pěšcové struktury je základem sestavení správného plánu hry, který si musíme pro úspěšné vedení partie vytvořit. Silný hráč vyniká nad slabým tím,, že ví, jak v daném postavení rozestavět figury a jak hrát pěšci.
ad B) Boj o centrum
Obsazení centra znamená tedy dosažení prostorové převahy, zvětšení prostoru pro manévrování vlastních figur a zmenšení prostoru pro soupeře. Boj o centrum nelze chápat pouze jako vytvoření pěšcového středu (tedy umístěním pěšců na centrálních polích), ale střed je taky možno ovládnout a zajistit centralizací figur a bočním tlakem figur (např. Sb2 a Jf3 zajišťují centrální pole d4 a e5.
Jak vypadá boj o centrum si ukážeme na italské hře:
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sc4 Sc5 4.c3! Bílý zahajuje boj o centrum, černý musí hrát přesně: 4...Jf6! Jediná správná možnost! Spojuje vývin s figurovým bojem o centrum. 5.d4 exd4 6.cxd4 Sb6? To je ale chyba! Černý nesmí takto ztrácet čas. Teď se dá do pohybu pěšcové centrum bílého a zažene černé jezdce. 7.d5 Je7 8.e5 Jg4 9.d6 cxd6 10.exd6 Jxf2 11.Db3 Jxh1 12.Sxf7+ Kf8 13.Sg5 1-0
PŘEHRÁT UKÁZKU
Správný postup má vypadat asi takto:
PŘEHRÁT UKÁZKU
Partie z učebnice Gréca 1619 v Itálii
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sc4 Sc5 4.c3 d6 5.d4 exd4 6.cxd4 Sb4+ 7.Jc3 Jf6 8.0–0 Sxc3 9.bxc3 Jxe4 10.Ve1 d5 11.Vxe4+! dxe4 12.Jg5 0–0 13.Dh5 h6 14.Jxf7 Vxf7 15.Sxf7+ Kf8 16.Sa3+ Je7 17.Sb3 De8 18.Dd5 s dalšíím Dg8+a bílý vyhraje
PŘEHRÁT UKÁZKU
PŘEHRÁT UKÁZKU
Závěr z výše uvedených variant je jasné, že ve variantě Italské hry s 4.c3 je správná odpověď černého 4…Jf6!, která bezpečně vyrovnává. Pokud hraje černý nepřesně a připustí bílému získat pěšcové centrum, bude v nevýhodě. Nakonec ještě jednu pěknou partii, kde bílý využil své prostorové převahy založené na silném pěšcovém středu:
Leonhardt – Burn. Karlovy vary 1911
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sc4 Sc5 4.c3 d6?! 5.d4 exd4 6.cxd4 Sb6? 7.Jc3 Ještě lepší je 7.d5 jak je uvedeno výše.7…Jf6 8.0–0 0–0 9.Sb3 Předchází výměnné kombinaci černého s likvidací bílého centra-hrozilo 9…Jxe4 9…Sg4 10.Se3 h6 11.Dd3 Ve8 Bílý stačil pokrýt své pěšcové centrum a stojí lépe. Černý se teď neodhodlal k výměně na f3, aby bílému neotevřel sloupec pro útok na vlastního krále, ale asi tak měl hrát, protože se teď dostane pod velký tlak. 12.Jd2 De7 13.Vae1 Vad8 14.a3 Df8 15.f4! Další pěšec posiluje bílé centrum a zároveň hrozí uzavřením střelce g4 po f5,h3,g4. 15…Sc8 16.h3 Zabraňuje výpadu jg4 a připravuje nástup na královském křídle. 16…Kh8 17.g4 Převaha v centru umožňuje útok na křídle – tento vztah je nutno si zapamatovat! 17…Je7 Pozice černého začíná být značně stísněná. 18.Kh1 d5 Snaha o protiúder v centru přichází pozdě. 19.e5 Jh7 20.f5 f6 21.e6 c6 22.Sf4! Zabraňuje soupeřovu střelci v aktivizaci! 22…Jg8 23.Ja4 Sa5 24.Sc2 De7 25.Dg3! Opět zabraňuje aktivizaci soupeřova střelce po Sc7 25…b5 26.Jc5 Sb6 27.b4 Jf8 28.a4! a5 Po 28…a6 29.axb5 axb5 30.Va1 vtrhne bílá věž do týlu černého.29.Jdb3 bxa4 30.Jxa5 Sxc5 31.Jxc6 Sxd4 32.Jxe7 Vxe7 33.Sc7 Se5 34.Vxe5 Vxc7 35.Vxd5 Sb7 36.Dxc7 Sxd5+ 37.Kg1 Ve8 38.Sxa4 Ve7 39.Db8 Jh7 40.Vd1 Vb7 41.Dxb7 Sxb7 42.Vd8 1–0
PŘEHRÁT PARTII
Hraje-li bílý v Italské hře klidné 4.d3 mnoho nezíská
PŘEHRÁT UKÁZKU
Jak může bílý dopadnout špatně, když nebojuje o centrum, dokazuje ukázka z rukopisu Poleria 1585:
PŘEHRÁT UKÁZKU
Boj o centrum je i ideou Španělské hry, kde probíhá boj složitěji a vyrovnat není tak snadné. Po 1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sb5 Sc5 4.O-O Jf6 (PŘEHRÁT VARIANTU) si bílý může vybrat mezi odstraněním černého centrálního pěšce (5.Jxe5) nebo dalším budováním centra po 5.c3 s dalším d4. Pro ukázku složitosti boje v jiných variantách tohoto zahájení alespoň dvě varianty:
Pochopení pěšcové struktury je základem správného pochopení plánu, který si musí každý hráč vytvořit pro úspěšné vedení partie. Silný hráč vyniká tím, že ví, jak v daném postavení rozestavět figury a jak hrát pěšci.
Slabý bod je takový bod, který nemůže už být napaden vlastním pěšcem. Slabý bod soupeře je silným bodem mým a na něm s výhodou umístím své lehké figury.
HLAVNÍ ZÁVĚR Z VÝVINU
Získáme-li náskok ve výviu, otevřeme hru (někdy i za cenu oběti, zpravidla pěšce), aby se lepší vývin mohl uplatnit. Podaří-li se nám zadržet soupeřovat krále, snažíme se na něj otevřít sloupec a soustředit proti němu převahu sil. Náskok ve vývinu je dočasný faktor, musíme jej využít hned. Náskok ve vývinu je rozhodujícím faktorem v otevřených hrách.. Proto: Nehoň se za pěšcem na úkor vývinu!
Metoda odstranění centrálního pěšce:
Příklad 1: Réti-NN
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Sc5?! 4.Jxe5! Jxe5 5.d4 Sxd4 6.Dxd4 Df6 7. Jb5! Kd8 8.Dc5 1:0 PŘEHRÁT PARTII
Příklad 2:
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3. Sc4 Jf6 4.Jc3?! Jxe4! (5.Sxf7? Kxf7 6.Jxe4 d5 -+ černý udělá umělou rošádu, bílý totálně prohrál boj o centrum.) 5.Jxe4 d5 6.Sxd5 Dxd5 =+ černý má pěšce v centru PŘEHRÁT UKÁZKU
Rosanes – Anderssen, 1862
1.e4 e5 2.f4 Ideou královského gambitu je útok po f-sloupci při ovládnutí centra. 2…d5 3.exd5 e4! Protigambit (ideou je vrazit klín a zrušit ideu bílého - útočit po „f“sloupci) 4.Sb5?! Hraje na materiál, měl by se snažit odstranit klín. 4….c6! 5.dxc6 Jxc6 6.Jc3 Jf6 7.De2? Opět vážná chyba. Nehoň se za pěšcem na úkor vývinu! 7….Sc5! 8.Jxe4 0-0! Černý urychluje svůj vývin. 9.Sxc6 bxc6 10.d3 Ve8 11. Sd2 Jxe4 12.dxe4 Sf5 13.e5 Db6! 14.0-0-0 (jediné) 14…Sd4! 15.c3 Vab8! 16.b3 Ved8! 17.Jf3 Dxb3!! 18.axb3 Vxb3 19.Se1 Se3. (Oslabení pěšcové ochrany před králem, vzor na souhru věže a střelce) Proč nešlo 17.cxd4? PŘEHRÁT PARTII
Tal – Tringov
Ukázka na slabá pole:
Hort – Radulov, 1974
Rossolimo – NN, 1949
Jacobsen - Ljubojevic, Groningen 1970
Spasskij – Avtonomov, 1949
Nakonec jednu partii k rozboru:
Autor: Ing. Vratislav Hora, zveřejnil Pavel Solařík